Monday, October 21, 2013

Kembara JWJ - Jejak Warisan Walisongo

Walisongo atau Wali 9 dikenal sebagai penyebar agama Islam di tanah Jawa pada abad ke 14. Mereka tinggal di tiga wilayah penting pantai utara Pulau Jawa, yaitu Surabaya-Gresik-Lamongan di Jawa Timur, Demak-Kudus-Muria di Jawa Tengah, dan Cirebon di Jawa Barat.





Era Walisongo adalah era berakhirnya dominasi Hindu-Budha dalam budaya Nusantara untuk digantikan dengan kebudayaan Islam. Mereka adalah simbol penyebaran Islam di Indonesia, khususnya di Jawa. Peranan mereka yang sangat besar dalam mendirikan Kerajaan Islam di Jawa, juga pengaruhnya terhadap kebudayaan masyarakat secara luas serta dakwah secara langsung, membuat para Walisongo ini disebut-sebut nama mereka sehinga ke hari ini.
KEMBARA JWJ kali ini mengajak para pencinta sejarah perkembangan Islam di Nusantara untuk ke Tanah Jawa menziarahi makam-makam tokoh-tokoh terbilang ini. Pakej lawatan ini sekali gus mendapat keterangan mengenai sejarah mereka dan sudah pasti kita dapat menghayati penjuangan mereka dalam menyebarkan islam.




Selain itu kita juga dapat menyaksikan cara hidup masyarakat Jawa dan suasana yang unik di sekitar perjalanan ke makam-makam tersebut, sambil-sambil menikmati masakan Jawa yang dijual oleh para penjaja di serata tempat.

Program ini hanya 5 Hari 4 Malambermula dari RM950 sahaja.
[Harga Pakej Lawatan berdasarkan secara berkumpulan dengan minima 4 orang dan harga tersebut adalah bagi setiap seorang. Harga termasuk 1. Penginapan, 2. Kenderaan 3. Makan sahaja. Tiket kapalterbang dibeli sendiri oleh peserta]

Untuk keterangan lanjut sila hubungi : 
sdr Yufardi Djamily Tel 018-3668 729
atau email : majmakbudayadanwarisanjawi@gmail.com